Pages

Cukup ke duit pencen tu?

Cukup ke duit pencen tu? Mana cukup bang. Itulah dulu-dulu tak mahu menyimpan, sekarang...

Yang keja kerajaan ada duit mari tiap-tiap bulan, yang kerja swasta, entahlah.

Ni status dari KWSP. Sah lah ramai yang terpaksa kerja sampai bila-bila.

cukup-ke-duit-pencen
Klik untuk besarkan imej

 Purata tu sebanyak RM128k je. Yang berjimat hanya boleh belanja 1,000 je sebulan untuk 10 tahun selepas pencen. Adoyai cukup ke? #sayadahpencen je tahu....

p/s: camner umur bawah 16 tahun dah ada duit dalam KWSP?

Bumi akan menjadi semakin panas

Bila bumi menjadi semakin panas, entahlah apa akan berlaku 50 tahun dari sekarang.

#sayadah pencen dan mungkin tak sempat nak lihat kesannya.

#sayadahpencen


Wang tak dituntut

Ada ke orang tak nak tuntut wang mereka? Mana ada. Yang ada ialah mereka yang lupa bahawa mereka ada wang tersebut. Duit tu ada dengan Jabatan Akauntan Negara, perlu lawati opis mereka dan tanya kalau-kalau ada wang anda dengan mereka.

Banyak mana wang tu? Berbillion #wangtakdituntut nie...

wang-tak-dituntut
Ini wang polisi insuran yang tak dituntut

Sumber lapuran thestar

PETALING JAYA: Lebih daripada RM327 juta kerana benefisiari polisi insurans hayat tidak dituntut sejak lima tahun lepas.

Wang itu adalah dari dasar yang telah matang tetapi masih tidak dituntut, menurut Persatuan Insurans Hayat Malaysia (LIAM).

Tahun lepas sahaja, kira-kira RM64 juta dikemukakan oleh syarikat anggotanya kepada Pendaftar Wang Tak Dituntut yang berada di bawah Jabatan Akauntan Negara, katanya.

Dalam satu kenyataan kepada The Star baru-baru ini, LIAM berkata ini adalah jumlah nilai "516,728 polisi insurans hayat matang yang telah dilupakan oleh pemegang polisi dan benefisiari mereka".

Ia mendapati bahawa pada tahun 2012, syarikat-syarikat anggota menyerahkan hampir RM80 juta kepada Pendaftar, diikuti RM54 juta pada tahun 2013, RM67.5 juta pada tahun 2014, dan RM61.5 juta setahun selepas itu.

LIAM mempunyai 16 syarikat ahli.

Mengikut Akta Wang Tak Dituntut 1965, syarikat-syarikat mesti mengemukakan rekod kepada Pendaftar menjelang akhir Mac setiap tahun, dengan memperincikan jumlah yang tidak dituntut dari tahun sebelumnya.

LIAM juga mengatakan bahawa hampir semua pemegang polisi yang terjejas oleh isu ini tidak dapat dicapai, kebanyakannya kerana maklumat hubungan yang sudah lapuk.

"Percubaan berterusan akan diambil untuk menghubungi pemegang polisi atau benefisiari sebelum penyerahan wajib kepada Pendaftar adalah wajar," katanya.

"Penyerahan mandatori mengikut undang-undang biasanya satu tahun selepas cek yang dikeluarkan dalam nama mereka dikembalikan dan semua usaha untuk menghubungi pihak menuntut telah gagal."

Satu syarikat ahli, Etiqa Insurance Bhd, mencatatkan kenyataan berasingan bahawa ada polisi bernilai RM13 juta yang hilang dan dilupakan dalam Etiqa sendiri.

Maybank Ageas Holdings Bhd, syarikat induk Etiqa Insurance, menyatakan bahawa ramai yang tidak menyedari bahawa dasar atau sijil mereka telah matang.

"Kami mempunyai pasukan yang khusus untuk mengenal pasti polisi dan pemegang sijil yang telah meninggal dunia dan kemudian melakukan pencarian sistematik bagi para benefisiari mereka," kata ketua pegawai eksekutif Maybank Ageas, Kamaludin Ahmad.

Beliau berkata walaupun saudara-mara si mati perlu melalui banyak masalah mengumpul bukti dan dokumentasi yang diperlukan untuk mendapatkan wang itu, "ini memberikan peluang pembelajaran yang baik untuk menyelamatkan generasi akan datang daripada memburu insurans hayat yang tidak dituntut atau takaful keluarga Faedah ".

Selepas syarikat insurans mengemukakan wang yang tidak dituntut kepada Pendaftar, tiada percubaan lagi dibuat untuk menghubungi pemegang polisi atau benefisiari.

Oleh itu, LIAM menggesa pemegang polisi untuk mendaftar sistem e-pembayaran dengan menyediakan nombor akaun bank aktif kepada syarikat insurans hayat mereka.

"Apabila akaun e-pembayaran telah ditubuhkan, syarikat insurans akan memindahkan hasil kematangan mereka, pembayaran tuntutan dan dividen ke dalam akaun bank mereka.

"Pemegang polisi juga digalakkan untuk mengemas kini butiran peribadi mereka seperti alamat dan nombor telefon, dan mendaftar untuk akaun dalam talian untuk mengakses maklumat dasar mereka," katanya

Apa proses nak tuntut wang tersebut?   Lawati  >> www.anm.gov.my

#sayadahpencen
Lawati www.anm.gov.my untuk maklumat lanjut

Tuntutan boleh buat bila-bila masa je. Jangan tunggu posting viral yang menakutkan bahawa duit tu akan hilang mulai bulan depan, masa tu lah semua, termasuklah yang sakit lutut, sanggup berbaris panjang berjam-jam nak pergi siasat/selidik kat Jabatan Akauntan Negara.

Pergilah siasat, mana tahu polisi 13 juta di Etiqa itu milik anda! Aku kaya, aku kaya......

p/s: saya dah dapat tuntutan 4 angka baru-baru ni, wang yang saya pun dah tak ingat dari mana. Yang pasti ada nama dan ic saya pada rekod duit tu. 

Alkohol dan manusia dan mabuk

#pemandumabuk
Kredit: thesundaily.my

Itu di Thailand, disini macamana? Dibawah adalah berita yang disiarkan dalam thestar pada 2 June 2016. Dah 18 bulan berlalu, marilah kita lihat sekarang apakah tindakan akan berlaku atau hanya di angin lalu.



Harder to buy liquor soon
PUTRAJAYA: The Government will make it more difficult and expensive to buy liquor from December next year.

Health authorities have raised the age limit to buy alcoholic beverages from 18 to 21 and taxes on compounded hard liquor will be increased.

The new rulings will take effect 18 months from now on Dec 1, 2017, announced Health Minister Datuk Seri Dr S. Subramaniam.

“The regulations pertaining to control of alcohol under Food Regulation 1985 were amended and gazetted on May 27. Changes in policy are in line with an international agreement signed by Malaysia in 2010 during the World Health Assembly, aimed to reduce availability of alcoholic beverages in the market,” he told the media.

He said premises selling alcohol would have to display a notice prohibiting the sale of liquor to those under 21 and to warn customers of the dangers of consuming such beverages.

Manufacturers have until the end of next year to ensure their products have a warning label, and bars and other outlets must display alcoholic drinks separately from other beverages.

The minister said the move was also aimed at stopping teenagers and students from consuming alcohol. Those who break the rules face a fine of not more than RM10,000 or jail of up to two years.

“From December next year, compounded hard liquor sold in coffee shops, medicine halls and sundry outlets will no longer be available cheap. These drinks can only be sold in 700ml bottles and with the increase in tax, a drink which can now be purchased for RM5 will become RM50,” he said.

Dr Subramaniam said the measure is to address growing concerns over the effects of cheap liquor on society, including school children.

“We found that cheap liquor has caused social issues, particularly in the poor and low income category. There are cases of people sleeping and lying on the streets due to excessive consumption of alcohol. That is why we need to initiate measures to tackle it,” he added.

He said the new regulation would be enforced at the end of 2017 to allow manufacturers time to make changes to their packaging, and labelling of products and to comply with the World Trade Organisation practice.

The ministry will also be working with the Urban Wellbeing, Housing and Local Government Ministry to address the issue of people consuming alcohol in public such as in parks and by roadsides.



Sebagai orang pencen saya sokong tindakan ini kerana, negara maju memang mempunyai tindakan yang amat keras atas pesalah laku "memandu ketika mabuk". Kerana akibat dari mereka yang mabuk akan menyebabkan orang yang tidak bersalah merana seumur hidup dalam banyak kes kemalangan.

Jika nak kepastian dengan mata kepala anda sendiri, pergilah lepak-lepak kat wad kecemasan hospital sekitar bandar-bandar utama pada malam minggu, tunggu ambulan bawa kes-kes kecemasan kesitu dan analisalah peratusan kemalangan akibat pemandu mabuk.

Kita bukan agensi penguatkuasa, tapi kita boleh maklumkan pada penguatkuasa kesihatan akan premis perniagaan yang melanggar peraturan di bawah Akta Makanan seperti tiada notis, menjual arak kepada remaja (di luar negara, penjual berhak minta ID untuk pastikan umur pembeli) dan mencampurkan minuman keras dengan lain-lain makanan dalam satu peti sejuk.

Diharap KK dapat buat tindakan untuk minuman alkohol seperti mana apa yang telah dibuat dengan penjualan rokok. Saya sokong matlamat baik!