Pages

Alkohol dan manusia dan mabuk

#pemandumabuk
Kredit: thesundaily.my

Itu di Thailand, disini macamana? Dibawah adalah berita yang disiarkan dalam thestar pada 2 June 2016. Dah 18 bulan berlalu, marilah kita lihat sekarang apakah tindakan akan berlaku atau hanya di angin lalu.



Harder to buy liquor soon
PUTRAJAYA: The Government will make it more difficult and expensive to buy liquor from December next year.

Health authorities have raised the age limit to buy alcoholic beverages from 18 to 21 and taxes on compounded hard liquor will be increased.

The new rulings will take effect 18 months from now on Dec 1, 2017, announced Health Minister Datuk Seri Dr S. Subramaniam.

“The regulations pertaining to control of alcohol under Food Regulation 1985 were amended and gazetted on May 27. Changes in policy are in line with an international agreement signed by Malaysia in 2010 during the World Health Assembly, aimed to reduce availability of alcoholic beverages in the market,” he told the media.

He said premises selling alcohol would have to display a notice prohibiting the sale of liquor to those under 21 and to warn customers of the dangers of consuming such beverages.

Manufacturers have until the end of next year to ensure their products have a warning label, and bars and other outlets must display alcoholic drinks separately from other beverages.

The minister said the move was also aimed at stopping teenagers and students from consuming alcohol. Those who break the rules face a fine of not more than RM10,000 or jail of up to two years.

“From December next year, compounded hard liquor sold in coffee shops, medicine halls and sundry outlets will no longer be available cheap. These drinks can only be sold in 700ml bottles and with the increase in tax, a drink which can now be purchased for RM5 will become RM50,” he said.

Dr Subramaniam said the measure is to address growing concerns over the effects of cheap liquor on society, including school children.

“We found that cheap liquor has caused social issues, particularly in the poor and low income category. There are cases of people sleeping and lying on the streets due to excessive consumption of alcohol. That is why we need to initiate measures to tackle it,” he added.

He said the new regulation would be enforced at the end of 2017 to allow manufacturers time to make changes to their packaging, and labelling of products and to comply with the World Trade Organisation practice.

The ministry will also be working with the Urban Wellbeing, Housing and Local Government Ministry to address the issue of people consuming alcohol in public such as in parks and by roadsides.



Sebagai orang pencen saya sokong tindakan ini kerana, negara maju memang mempunyai tindakan yang amat keras atas pesalah laku "memandu ketika mabuk". Kerana akibat dari mereka yang mabuk akan menyebabkan orang yang tidak bersalah merana seumur hidup dalam banyak kes kemalangan.

Jika nak kepastian dengan mata kepala anda sendiri, pergilah lepak-lepak kat wad kecemasan hospital sekitar bandar-bandar utama pada malam minggu, tunggu ambulan bawa kes-kes kecemasan kesitu dan analisalah peratusan kemalangan akibat pemandu mabuk.

Kita bukan agensi penguatkuasa, tapi kita boleh maklumkan pada penguatkuasa kesihatan akan premis perniagaan yang melanggar peraturan di bawah Akta Makanan seperti tiada notis, menjual arak kepada remaja (di luar negara, penjual berhak minta ID untuk pastikan umur pembeli) dan mencampurkan minuman keras dengan lain-lain makanan dalam satu peti sejuk.

Diharap KK dapat buat tindakan untuk minuman alkohol seperti mana apa yang telah dibuat dengan penjualan rokok. Saya sokong matlamat baik!





Doa cerah mata

Terima kasih kepada Tamaratul Akma kerana sudi berkongsi petua dan doa cerah mata ini.

Yang umoq 40 tu, jaga-jagalah, kejap ja lagi. Sebagai orang pencen, redha je lah.

#doauntukcerahmata

#doauntukcerahmata

Anak, Cucu, Cicit, Piut, Piat, Miat

Orang pencen maknanya orang dah lama.

Ada tak orang hidup sezaman dengan Piut atau Piat?

Sebagai orang lama, jangan fail bila bab ni orang rujuk kat kita, x hensom bila gagal!

#sayadahpencen

Bapa, Atok, Nenek, Moyang, Muit, Canggah, Warit, Onang, Aning, Kelupak, Buyut

Saya, Aku, Cek, Ambo, Eden

Anak, Cucu, Cicit, Piut, Piat, Miat, Oneng-oneng

Dulu aku dipaksa ingat "bin" sampai ke Canggah.......... tapi kini #sayadahpencen

Pening dengan kerenah anak-anak

Dah pencen ni semua ingin berehat, slowdown, target nak tambah ibadat, tapi realitinya anak-anak ni macam perlu dijaga sehingga kita pejam mata.

Bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa, tua.

Sebagai anak-anak pula fahamilah bahawa mak ayah pun nak rehat juga bukan di teruskan bekerja, selepas jaga awak, jaga cucu pula, tak patut tu.

Sekiranya ini terjadi dalam keluarga, 99% orang pencen akan pening terpaksalah jaga cucu.

Awasi tanda-tanda ini pada anak-anak, kalau bolehlah kan....