Pages

Tengok je duit KWSP atas penyata


Merujuk kepada artikel "EPF: They can leave money in fund after the current age limit” (The Star, April 23), saya bersetuju dengan Tunku Alizakri Raja Muhammad Alias ​​bahawa orang berumur di atas 75 tahun masih menyimpan wang mereka dalam KWSP.

Dalam kes bapa saya, seolah-olah dia perlu menyimpan dana untuk selama-lamanya di KWSP walaupun sudah berumur 77.

KWSP tidak membenarkan beliau mengeluarkan dana walaupun pada hakikatnya bahawa syarat-syarat yang dinyatakan dalam Seksyen 17 (2) (a) Akta Perbadanan Amanah Raya 1995 telah dipenuhi seperti yang diarahkan oleh Amanah Raya Berhad.

KWSP telah sahkan secara bertulis semasa permohonan awal saya untuk dana ayah saya bahawa dia tidak membuat apa-apa penamaan sebelumnya dan telah mengarahkan saya untuk merujuk kepada Amanah Raya Berhad.

KWSP juga telah mengesahkan kepada Amanah Raya Berhad secara bertulis bahawa bapa saya tidak membuat apa-apa penamaan.

Walau bagaimanapun, setelah memenuhi semua syarat-syarat yang diperlukan dan saya permohonan semula untuk pengeluaran, KWSP kemudian berkata bahawa bapa saya telah membuat penamaaan kepada saudaranya yang kini hampir 80 tahun.

Masalahnya ialah saudaranya kini merupakan warga Singapura dan tidak dapat menunjukkan apa-apa dokumen asal membuktikan identiti Malaysia sebelumnya beliau.

Semua surat-menyurat asal di atas kes diatas boleh didapati untuk pengesahan mengikut susunan kronologi jika mereka mahu. Kini, saya kehilangan arah mengenai apa yang perlu dilakukan seterusnya.

BOLEHLANDER
Petaling Jaya

i-akaun-kwsp


Artikel diatas adalah dialih bahasa dari surat kepada suratkhabar "thestar".

Apa yang boleh kita pelajari dari episod diatas ialah pastikan penamaan adalah lengkap kerana saya juga telah terkena episod salah penamaan. Pada permulaan bekerja saya telah membuat penamaan, kemudian saya tukar penamaan tersebut selepas beberapa tahun bekerja. Apabila merujuk kembali penamaan melalui i-akaun KWSP, didapati hanya penamaan pertama yang direkodkan disitu.

Susah nak dibuktikan yang kita telah membuat penamaan lain kerana rekod pun dah entah kemana. Cara yang terbaik ialah SEGERA pergi ke mana-mana pejabat KWSP dan buat penamaan baru (borang penamaan memerlukan tandatangan saksi yang bukan pegawai KWSP) dan selepas beberapa hari, pastikan butiran penamaan baru tersebut terpapar di i-akaun anda.

Ini adalah saranan #sayadahpencen untuk yang ingin terus menyimpan di KWSP lah, kalau tak mahu, buatlah apa yang patut.... Jangan terkena macam kes ni dah le, tengok je duit KWSP atas penyata. Jangan pancit lepas #pencen!

No comments:

Post a Comment