Pages

Wang tak dituntut

Ada ke orang tak nak tuntut wang mereka? Mana ada. Yang ada ialah mereka yang lupa bahawa mereka ada wang tersebut. Duit tu ada dengan Jabatan Akauntan Negara, perlu lawati opis mereka dan tanya kalau-kalau ada wang anda dengan mereka.

Banyak mana wang tu? Berbillion #wangtakdituntut nie...

wang-tak-dituntut
Ini wang polisi insuran yang tak dituntut

Sumber lapuran thestar

PETALING JAYA: Lebih daripada RM327 juta kerana benefisiari polisi insurans hayat tidak dituntut sejak lima tahun lepas.

Wang itu adalah dari dasar yang telah matang tetapi masih tidak dituntut, menurut Persatuan Insurans Hayat Malaysia (LIAM).

Tahun lepas sahaja, kira-kira RM64 juta dikemukakan oleh syarikat anggotanya kepada Pendaftar Wang Tak Dituntut yang berada di bawah Jabatan Akauntan Negara, katanya.

Dalam satu kenyataan kepada The Star baru-baru ini, LIAM berkata ini adalah jumlah nilai "516,728 polisi insurans hayat matang yang telah dilupakan oleh pemegang polisi dan benefisiari mereka".

Ia mendapati bahawa pada tahun 2012, syarikat-syarikat anggota menyerahkan hampir RM80 juta kepada Pendaftar, diikuti RM54 juta pada tahun 2013, RM67.5 juta pada tahun 2014, dan RM61.5 juta setahun selepas itu.

LIAM mempunyai 16 syarikat ahli.

Mengikut Akta Wang Tak Dituntut 1965, syarikat-syarikat mesti mengemukakan rekod kepada Pendaftar menjelang akhir Mac setiap tahun, dengan memperincikan jumlah yang tidak dituntut dari tahun sebelumnya.

LIAM juga mengatakan bahawa hampir semua pemegang polisi yang terjejas oleh isu ini tidak dapat dicapai, kebanyakannya kerana maklumat hubungan yang sudah lapuk.

"Percubaan berterusan akan diambil untuk menghubungi pemegang polisi atau benefisiari sebelum penyerahan wajib kepada Pendaftar adalah wajar," katanya.

"Penyerahan mandatori mengikut undang-undang biasanya satu tahun selepas cek yang dikeluarkan dalam nama mereka dikembalikan dan semua usaha untuk menghubungi pihak menuntut telah gagal."

Satu syarikat ahli, Etiqa Insurance Bhd, mencatatkan kenyataan berasingan bahawa ada polisi bernilai RM13 juta yang hilang dan dilupakan dalam Etiqa sendiri.

Maybank Ageas Holdings Bhd, syarikat induk Etiqa Insurance, menyatakan bahawa ramai yang tidak menyedari bahawa dasar atau sijil mereka telah matang.

"Kami mempunyai pasukan yang khusus untuk mengenal pasti polisi dan pemegang sijil yang telah meninggal dunia dan kemudian melakukan pencarian sistematik bagi para benefisiari mereka," kata ketua pegawai eksekutif Maybank Ageas, Kamaludin Ahmad.

Beliau berkata walaupun saudara-mara si mati perlu melalui banyak masalah mengumpul bukti dan dokumentasi yang diperlukan untuk mendapatkan wang itu, "ini memberikan peluang pembelajaran yang baik untuk menyelamatkan generasi akan datang daripada memburu insurans hayat yang tidak dituntut atau takaful keluarga Faedah ".

Selepas syarikat insurans mengemukakan wang yang tidak dituntut kepada Pendaftar, tiada percubaan lagi dibuat untuk menghubungi pemegang polisi atau benefisiari.

Oleh itu, LIAM menggesa pemegang polisi untuk mendaftar sistem e-pembayaran dengan menyediakan nombor akaun bank aktif kepada syarikat insurans hayat mereka.

"Apabila akaun e-pembayaran telah ditubuhkan, syarikat insurans akan memindahkan hasil kematangan mereka, pembayaran tuntutan dan dividen ke dalam akaun bank mereka.

"Pemegang polisi juga digalakkan untuk mengemas kini butiran peribadi mereka seperti alamat dan nombor telefon, dan mendaftar untuk akaun dalam talian untuk mengakses maklumat dasar mereka," katanya

Apa proses nak tuntut wang tersebut?   Lawati  >> www.anm.gov.my

#sayadahpencen
Lawati www.anm.gov.my untuk maklumat lanjut

Tuntutan boleh buat bila-bila masa je. Jangan tunggu posting viral yang menakutkan bahawa duit tu akan hilang mulai bulan depan, masa tu lah semua, termasuklah yang sakit lutut, sanggup berbaris panjang berjam-jam nak pergi siasat/selidik kat Jabatan Akauntan Negara.

Pergilah siasat, mana tahu polisi 13 juta di Etiqa itu milik anda! Aku kaya, #dahpencen aku kaya......

p/s: saya dah dapat tuntutan 4 angka baru-baru ni, wang yang saya pun dah tak ingat dari mana. Yang pasti ada nama dan ic saya pada rekod duit tu. 

No comments:

Post a Comment